info@cis-websolutions.nl |   06-44026958

Hotmail or notmail?

SMTP, hetgeen staat voor Simple Mail Transport Protocol, is dè standaard voor het versturen van mailberichten over internet. Het is een (letterlijk en figuurlijk) open standaard die door veel partijen gebruikt wordt. Toch kent het protocol enkele beperkingen en dat zijn o.a. het ontbreken van beveiliging en er is geen gegarandeerde aflevering van berichten. Er zijn wel mechanismen die terug melden dat een bericht niet bezorgd is bijvoorbeeld door een verkeerd e-mail adres of een overvolle mailbox. Maar spammers maken zelfs van deze mechanismen gebruik om hun “aanbiedingen” danwel malware te verspreiden.Door het misbruik van het protocol wordt steeds vaker mail geweigerd. Op zich is dat voor de ontvangers wel prettig. Voor de verzender van legitieme mailberichten is het wel zo prettig om te weten dat een bericht niet door de ontvangende mailserver geaccepteerd werd. Je kunt dan gepaste maatregelen nemen om dit probleem op te lossen. Als je weet dat je op een zwarte lijst staat, dan los je dat op. Als je teveel mail stuurt, dan pas je de methode van bezorging aan. Er er geen reverse DNS record is, dan stel je dat in.

Maar onze vrienden bij Hotmail hebben sinds enige tijd iets nieuws bedacht. Hun servers accepteren de mail maar bezorgen het daarna gewoon niet. Geen terugkoppeling naar de verzender, geen aankondiging bij de ontvanger. Als verzender denk je dat het bericht goed afgeleverd is, de ontvanger vraagt zich af waar het bericht blijft.

Dit probleem heb ik inmiddels ervaren met applicaties bij meerdere klanten. Bevestigingsmailtjes, wachtwoord-aanvragen, ingevulde contactformulieren, nieuwsbrieven … ze komen allemaal niet aan. De gemeenschappelijke deler: @hotmail.com,  @live.com en @outlook.com.

Het vervelende is dat je nog zoveel kunt doen om dit probleem te voorkomen, maar het kan je zomaar gebeuren. Gelukkig is Microsoft wel redelijk behulpzaam om het probleem op te lossen. Dat begint met het aanmelden van het probleem op https://support.msn.com/eform.aspx?productKey=edfsmsbl2&ct=eformts Je krijgt dan van het supportteam te horen wat er mogelijk aan de hand is en wat de volgende stappen zijn. Ik heb zo al enige problemen op kunnen lossen, doch mijn meest recente (de)blokkering spant toch echt wel de kroon:

Voorwaardelijk blokkering opheffen
77.93.78.169
Ons onderzoek heeft aangetoond dat er momenteel geen actieve blokkades tegen de IP(s) zijn geplaatst, maar bepaalde berichten zijn wel gefilterd. We hebben bevestigd dat de IP(s) in aanmerking komen voor versoepeling van de huidig geplaatste blokkade, echter kunnen deze gekoppeld zijn aan lage dagelijkse verzendlimieten totdat zij een goede reputatie hebben opgebouwd. Houd er tevens rekening mee dat er geen garantie bestaat dat hiermee alle uitgaande mails zullen worden afgeleverd in het Postvak IN van de geadresseerde persoon.

Deze klant stuurt dus te weinig mail naar Hotmail om een goede reputatie op te bouwen en daarom worden onze berichten gefilterd. In mijn optiek geven ze, gelet op de laatste zin, in dit bericht aan: wij zijn onbetrouwbaar met deze dienstverlening. Alsof PostNL een pakket van mij zomaar in de vuilnisbak mag gooien als ik er maar een of twee per jaar verstuur….

Ik adviseer u als ontvanger om eens uit te kijken naar een andere mailprovider zoals uw eigen ISP of als u daarvan onafhankelijk wil zijn, registreert u voor een klein bedrag per maand (bij CIS-Websolutions) uw eigen domeinnaam. Aan verzenders geef ik het advies mee om uw klanten aan te raden vooral geen hotmail adressen te gebruiken.